Strona główna / Usługi / Bruksizm

Bruksizm

W naszej klinice bardzo ważne jest zdiagnozowanie przyczyn, a nie samo niwelowanie skutków. Stawiając dobro pacjenta na pierwszym miejscu, starannie zajmujemy się profilaktyką. Wdrażając filozofię tzw. slow dentistry, Nie staramy się przeprowadzać leczenie jak najszybciej ,ale tak by było ono zgodne z najwyższymi standardami skupiając się na jakości. Staramy się znaleźć przyczynę zgrzytania i zaciskania zębów. Dzięki temu możemy uratować zęby pacjenta na długie lata.

Czym się objawia bruksizm?

Częste bóle głowy, zgrzytanie zębami, ścieranie się zębów a nawet bóle karku mogą być pierwszymi symptomami choroby okluzyjnej a co się z tym wiąże bruksizmu. O ile z zaciskaniem i zgrzytaniem zębów prędzej czy później wybierzemy się do stomatologa, o tyle bóle kręgosłupa, barków już tak bardzo z gabinetem stomatologicznym nam się nie kojarzą. Zapominamy, że ludzki organizm to zespół naczyń połączonych wzajemnie na siebie oddziałujących. Niejednoznaczne dolegliwości mogą mieć poważne konsekwencje w przyszłości.

Czym jest bruksizm?

Mówiąc najprościej bruksizm to sposób, w jaki stykają się nasze górne i dolne zęby. Elementami tego układu są także mięśnie w okolicy szczęk oraz ułożenie stawów skroniowo- żuchwowych. Bruksizm doprowadzając do starcia zębów to także schorzenie pogarszające urodę. Ścieranie się zębów i stopniowe ich skracanie powoduje deformację twarzy. Zęby przestają być widoczne przy uśmiechu. Policzki i broda zapadają się, kąciki ust opadają. Twarz wygląda starzej i mniej atrakcyjnie niż wskazuje na to wiek pacjenta. Dlatego jeśli chociaż na jedno z poniższych pytań odpowiesz twierdząco, może to być oznaką b ruksizmu czy też choroby okluzyjnej. W takim przypadku koniecznie udaj się na konsultację stomatologiczną, a my zrobimy wszystko, aby polepszyć Twój komfort życia.

• Czy kiedykolwiek miałeś lub zdiagnozowano u Ciebie problem z którymś ze stawów skroniowo-żuchwowych?
  • Czy słyszysz trzaski, trzeszczenia lub inne dźwięki kiedy otwierasz i zamykasz usta?
  • Czy czujesz ból lub obolałość stawu skroniowo-żuchwowego w trakcie otwierania i zamykanie ust lub żucia?
  • Czy Twoja żuchwa kiedykolwiek zablokowała się po otwarciu lub zamknięciu ust?
  • Czy często miewasz bóle głowy?
  • Czy czujesz, że zaciskasz zęby lub zgrzytasz nimi, albo ktoś zauważył, że to robisz?
  • Czy kiedykolwiek byłeś uderzony/a w brodę lub szczękę?

Leczenie bruksizmu i choroby okluzyjnej

W Sobota House of Dentistry diagnostykę i leczenie choroby okluzyjnej prowadzimy na podstawie bardzo zaawansowanych i skutecznych metod opracowanych przez Dawson Academy. Punktem wyjściowym jest dokładne rozpoznanie schorzenia lub predyspozycji do niego. Zebrane informacje pozwalają nam przygotować plan leczenia idealnie dopasowany do każdego z naszych pacjentów. Leczenie bruksizmu i eliminacja choroby okluzyjnej opiera się na kilku elementach dobieranych indywidualnie dla każdego pacjenta:

• analiza okluzji – wizyta diagnostyczna, na której przeprowadzamy szczegółowe badania, co pozwoli nam dokładnie ocenić sytuację wyjściową
  • odbudowa startych zębów do anatomicznych kształtów i rekonstrukcja istniejących wypełnień
  • leczenie ortodontyczne – jeśli mamy do czynienia z wadą/zaburzeniem zgryzu
  • szyna terapeutyczna lub relaksacyjna jako wspomaganie terapii

Coraz więcej stomatologów w Polsce traktuje ten temat poważnie. Jesteśmy w grupie pionierów tej dziedziny. Od wielu lat pomagamy naszym pacjentom. Jedną z głównych misji Sobota House of Dentistry jest profilaktyka i leczenie w zakresie choroby okluzyjnej. Każdy z naszych Pacjentów ma pewność, że zadbamy o niego także pod tym względem.

Efekty leczenie bruksizmu

Jak leczymy bruksizm?

Badanie wstępne

Na początkowym etapie zwracamy uwagę na symptomy i objawy choroby okluzyjnej. Sprawdzamy czy u pacjenta występują np trzaski lub dolegliwości bólowe w stawach skroniowo-żuchwowych, starcia zębów, ubytki przyszyjkowe lub recesje dziąseł. W takim wypadku umawiamy pacjenta na dokładną diagnostykę u lekarza specjalizującego się u nas w tej dziedzinie.

Diagnostyka

Diagnostyka polega na przeprowadzeniu z pacjentem wywiadu medycznego i dokładnym zbadaniu całego układu żucia: zębów, dziąseł, mięśni i stawów skroniowo-żuchwowych. Wykonywane są fotografie zębów i pobierane precyzyjne wyciski zębów pacjenta. Jeśli istnieje taka konieczność na miejscu wykonujemy badanie tomograficzne stawów skroniowo-żuchwowych lub badanie Dopplera.

Plan leczenia

Po dokładnej analizie modeli uzębienia pacjenta i zebranych danych tworzymy indywidualnie dobrany plan leczenia. Cel tych działań to stworzenie harmonijnego zgryzu, który współdziała z mięśniami i stawami skroniowo-żuchwowymi pacjenta.

Higienizacja

W trakcie całego procesu dyplomowana higienistka stomatologiczna dba o dobrą kondycję dziąseł i zębów pacjenta. Zalecamy regularne wizyty higienizacyjne.

Leczenie i efekty końcowe

Leczenie może obejmować: szyny terapeutyczne, leczenie ortodontyczne, odbudowy starych zębów i uzupełnienie brakujących. Te elementy zawsze są dobrane indywidualnie do potrzeb pacjenta. Na końcu uzyskujemy zgryz harmonijny z mięśniami i stawami skroniowo-żuchwowymi. Dodatkowym efektem jest wspaniała estetyka uśmiechu.

Umów się na konsutlację!

Masz więcej pytań? Umów się na konsultację i porozmawiaj ze stomatologiem