Strona główna / Baza wiedzy / JAKIE NASTĘPSTWA NIESIE ZA SOBĄ NIELECZONA CHOROBA PRZYZĘBIA?

Jakie następstwa niesie za sobą nieleczona choroba przyzębia?

Choroba przyzębia, czyli infekcja bakteryjna dziąsła oraz kości wokół zęba, jest schorzeniem poważnym i w żadnym wypadku nie powinna być bagatelizowana. Chociaż w początkowym stadium, zapaleniu dziąseł, objawia się „tylko” krwawieniem i obrzękiem, jego niewyleczenie może doprowadzić do znacznie poważniejszych konsekwencji.

Zapalenie przyzębia

Jeżeli w porę nie powstrzymamy zapalenia dziąseł, bakterie mogą zaatakować kostną podstawę struktur przyzębia. Mamy wówczas do czynienia z zapaleniem przyzębia, czyli chorobą nieodwracalną, której leczenie, w głównej mierze opiera się na zatrzymaniu jej rozwoju. Choroba przyzębia na tym etapie niestety niesie już za sobą szereg groźnych następstw.

Zanik kości szczęki i żuchwy

Zanik kości szczęki i żuchwy jest efektem rozszerzania się zapalenia z tkanek dziąsła na tkanki położone głębiej. W efekcie utraty kości wokół zęba może dojść do rozchwiania, wypadnięcia, a także przemieszczania się zębów. Rozpoznanie, czy doszło do zaniku kości szczęki i żuchwy, opiera się na badaniu klinicznym, podczas wizyty w gabinecie stomatologicznym (specjalną sondą perio) oraz radiologicznym, poprzez wykonanie zdjęcia rentgenowskiego: pantomograficznego lub CBCT (obraz 3D).

Choroby odogniskowe

Nieleczona choroba przyzębia może również skutkować chorobami odogniskowymi. Powstają one wówczas, kiedy patogenne bakterie występujące w jamie ustnej przemieszczają się wraz z krwioobiegiem do układów wewnętrznych organizmu. Wspomniane bakterie, zwiększają w ten sposób ryzyko wystąpienia chorób ogólnoustrojowych lub powodują ich zaostrzenie. Bakterie jamy ustnej mają znaczący wpływ na przebieg cukrzycy, miażdżycy, reumatoidalnego zapalenia stawów, zapalenie nerek, nadciśnienie, udar mózgu czy zapalenie wsierdzia w obrębie zastawek serca. Ostatnie badania naukowe wskazują, że rak trzustki, choroba Parkinsona czy choroba Alzheimera również mogą mieć związek z zapaleniem przyzębia.

Pozostałe następstwa nieleczonej choroby przyzębia

Najczęstszą konsekwencją niepowstrzymania choroby przyzębia w odpowiednim momencie, jest recesja. Recesja, czyli cofnięcie się dziąsła, powoduje odsłonięcie fragmentu korzenia zęba. W konsekwencji mogą pojawić się dolegliwości bólowe na bodźce termiczne (ciepło, zimno), chemiczne (słodkie, kwaśne) i mechaniczne (podczas szczotkowania). Recesje stanowią również defekt estetyczny. Nieleczona choroba przyzębia, w przypadku przyszłych mam, może natomiast skutkować dojściem do przedwczesnego porodu czy poronienia.

Kiedy warto udać się do stomatologa?

Jak widać, stan zdrowia jamy ustnej ma ogromny wpływ na cały organizm. Zapalenie przyzębia to wrota wszelkich infekcji, a choroby przyzębia stanowią najczęstszy powód utraty uzębienia u osób dorosłych. Właśnie dlatego, Drogi Pacjencie, powinieneś dokładnie obserwować swój organizm. Jeżeli Twoje dziąsła krwawią, pojawił się ich obrzęk i ból podczas szczotkowania zębów, jest to warte skontrolowania przez stomatologa. Tym bardziej, jeżeli towarzyszą Ci takie problemy zdrowotne jak cukrzyca, nadciśnienie, przebyty zawał serca czy inne choroby układu sercowo-naczyniowego. Dentysta wówczas dokładnie zdiagnozuje Twoje problemy oraz wdroży odpowiednie leczenie lub zaleci właściwą profilaktykę, aby uniknąć konsekwencji wpływu chorób przyzębia na Twoje zdrowie ogólne oraz ewentualną utratę uzębienia.

I pamiętaj, że zdrowie całego organizmu zaczyna się w jamie ustnej.