Strona główna / Baza wiedzy / WIZYTA KONTROLNA U DENTYSTY

Wizyta kontrolna u dentysty

Jak często zalecane są wizyty kontrolne u stomatologa? Czy sześć miesięcy to dużo, czy mało pomiędzy spotkaniami na fotelu dentystycznym? Czy jest sens badania, skoro nic mi nie dolega?

Jak często umawiać się na wizyty kontrolne u dentysty?

Najlepszym rozwiązaniem jest, gdy lekarz po przeprowadzonym badaniu wskazuje Pacjentowi optymalny okres, po którym powinien pojawić się na kolejnej wizycie. A jeśli tak się nie stanie? Wówczas przyjmuje się, że wizyty kontrolne w gabinecie dentystycznym powinny odbywać się co około pół roku. Nie można tego bagatelizować i omijać fotela stomatologicznego szerokim łukiem tylko dlatego, że w naszym odczuciu nic się nie dzieje. Wielu Pacjentów uważa, że skoro nie pojawiają się żadne dolegliwości ze strony jamy ustnej, to niepotrzebne są nam wizyty kontrolne.

Nic bardziej mylnego. Niektóre przewlekłe choroby zębów przez długi czas mogą nie dawać o sobie znać. Nie pojawiają się żadne alarmujące objawy i tylko lekarz-dentysta jest w stanie uchwycić te zmiany oraz rozpocząć adekwatne leczenie, jeszcze we wczesnym stadium choroby. Jak wiadomo im wcześniej wykryta nieprawidłowość, tym lepiej i mniej inwazyjnie można ją wyleczyć. Tyczy się to również zabiegów w dziedzinie stomatologii.

Wizyta kontrolna dziecka

Wizyta u dentysty nie musi zawsze wiązać się z bólem i lękiem. Regularne odwiedzanie lekarza-stomatologa jest gwarancją stałej opieki oraz radzenia sobie z ewentualnymi dolegliwościami na bieżąco, już w początkowej fazie problemu. Jest to szczególnie istotne w przydatku dzieci, aby przyzwyczaić je do wizyt kontrolnych w gabinecie dentystycznym, zaraz po pojawieniu się pierwszych zębów mlecznych. Takie badanie w ramach wizyty adaptacyjnej, regularnie powtarzane, przyzwyczai Małego Pacjenta do kontaktu z lekarzem-dentystą, a fotel stomatologiczny nie będzie kojarzony z traumatycznymi zabiegami. W połączeniu z przyjaznym personelem medycznym oraz miłą atmosferą, dzieci będą z chęcią szły do swoich ulubionych dentystów. Cykliczne badania i zabiegi profilaktyczne, w połączeniu z odpowiednią higieną jamy ustnej oraz dietą, mogą uchronić Pacjenta m.in. od chorób zębów i przyzębia.

Pozostałe czynniki mające wpływ na częstotliwość wizyt kontrolnych

Kontrolna wizyta w gabinecie stomatologicznym jest również uzależniona od tzw. poziomu ryzyka wystąpienia nieprawidłowości jamy ustnej. Powstało wiele narzędzi, które pozwalają dentystom ocenić, czy u danego Pacjenta występują czynniki bardziej lub mniej predysponujące do występowania takich schorzeń jak np. próchnica zębów. Znając konkretną osobę i mając do dyspozycji kwestionariusze różnych programów, lekarz może stwierdzić czy dany przypadek należy zakwalifikować do grupy niskiego, średniego, czy wysokiego ryzyka. Na tej podstawie możliwe jest wyznaczenie terminów kolejnych wizyt kontrolnych. Jest to również informacja pomocna w doborze leczenia danego Pacjenta oraz wdrożenia odpowiedniej profilaktyki jamy ustnej.

Wizyta kontrolna u dentysty - wnioski

Po przeczytaniu całego tekstu jesteśmy w stanie odpowiedzieć na pytania, które pojawiły się na początku. Wizyty kontrolne w gabinecie stomatologicznym powinny odbywać się regularnie, plus minus raz na pół roku, po indywidualnym rozpatrzeniu sytuacji przez dentystę. Sześć miesięcy to okres uśredniony dla przeciętnego Pacjenta. Częstotliwość ta oczywiście może zostać lekko zmodyfikowana przez prowadzącego lekarza-dentystę. Zarówno samo badanie, jak i profilaktyka stomatologiczna są bardzo istotne w kontekście zdrowia naszej jamy ustnej. Właśnie dlatego powinniśmy dbać o nią regularnie. Bardzo ważne jest pojawianie się na wizytach kontrolnych w terminach uzgodnionych wcześniej z lekarzem. Nie należy zwlekać, aż coś się stanie i pojawi się ból lub inne dolegliwości. Praca stomatologia nie polega jedynie na leczeniu powstałego problemu, ale również na uświadamianiu Pacjentów oraz zapobieganiu powstawania chorób jamy ustnej.